הדברת תיקן גרמני

0
2491

בארצנו ישנם שני סוגים נפוצים של תיקנים, תיקן גרמני ותיקן אמריקאי. ניתן לזהות אותם על פי צורתם, תיקן גרמני הוא קטן וצבעו צהוב (ג'ינג'י), ותיקן אמריקאי הוא גדול יותר וצבעו חום כהה.

התיקן הגרמני מגיע לביתנו כטרמפיסט, הוא פועל בכל שלבי שרשרת תעשיית המזון, החל ממפעלי הייצור ומשאיות ההפצה, דרך מחסני מזון, למסעדות ולמטבחים, לחנויות ולרשתות המזון, וכלה במטבח הביתי.

מכיוון שכך, הוא יבלה בתוך ארונות המטבח, ארון של פח האשפה, סדקים בקירות, מתחת לרצפות ובתוך מכשירי חשמל שמספקים לו חום והגנה, לרוב באזור המקרר או התנור.

התיקן הגרמני ניזון משאריות מזון, פירורים על הרצפה והשיש וממזון אורגני כגון ארון עץ שמרקיב ומתפורר וכד'. הבעיה הגדולה, שברגע שהם נכנסים אלינו הביתה הרבייה שלהם מהירה מאוד.

קצב הריבוי הטוב של התיקן הגרמני מאפשר לו ליצור מושבות המונות אלפי תיקנים, בתוך פרק זמן של מספר חודשים. מכל ביצת תיקן בוקעים בממוצע 20-30 תיקנים. התיקן הגרמני פועל ומתרבה בכל עונות השנה.

הטמפרטורות הקרות בחורף גורמות לתיקנים לרכז את פעילותם בתוך ציוד חשמלי, שם הטמפרטורה נוחה להתרבות גם במהלך החורף. רבים מפרשים את היעלמות התיקנים בחורף כהצלחה במלחמה נגדם.
ברוב המקרים טעותם מתבררת עם בוא האביב, כשהתיקנים מופיעים בהמוניהם.

התיקן הגרמני ידוע ביכולתו לפתח חסינות מול חומרי הדברה, פעולות ההדברה צריכות להתבצע על ידי מדביר מנוסה, שיודע לזהות חסינות ולטפל בהתאם. חשוב לבצע אטימה של סדקים בקירות ובאזורים חמימים.

חשוב לדאוג לניקיון כללי בבית ולא להשאיר פירורי מזון במטבח ועל הרצפה. בתוך הארונות, כדאי לאחסן את המזון בקופסאות סגורות ולא בשקיות, התיקן הגרמני מסוגל לקרוע שקית אריזה.!!

אם נתקלתם בתיקן אחד או שניים תוכלו לטפל באמצעות חומר הדברה / ריסוס שניתן לקנות בכל סופר, יש לרסס בפינות החדרים בהם הופיעו התיקנים, מתחת למיטות ארונות וכ"ו. כמו כן קיים חומר לשטיפת רצפות שבעיקר מחטא את הרצפה מריחות, שאריות ופירורי מזון. אם הצלחתם לסלק תיקן גרמני אחד או שניים ובכ"ז גיליתם עוד אחד, כנראה שכבר היתה הטלה.

כדאי ורצוי להזמין מיד מדביר כדי למנוע הטלות נוספות. המדביר משתמש בחומר מיוחד שאינו רעיל לבני אדם אך קטלני לתיקן הגרמני. החומר משמש כפיתיון וכל תיקן שנוגס בו, מת מיד. תיקן גרמני כמו מזיקים אחרים, נוטה לאכול את בני מינו המתים, ע"י כך הרעל עובר הלאה והתיקנים נעלמים מהבית ומחפשים סביבה אחרת שאינה רעילה עבורם. בבית פרטי מומלץ להדביר גם מסביב לבית. בבית משותף מומלץ לבצע הדברה גם בשטחים הציבוריים של הבניין. בכל מקרה של הופעת תיקן גרמני בבית, חשוב לבצע הדברה במהירות האפשרית כדי למנוע הטלות וכדי למנוע מחלות שיכולים להעביר התיקנים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here