הדברה ירוקה – מדבירים ושומרים על הסביבה

0
1789

חומרי הדברה הכימיים שאנו מכירים, מכילים רעלים אשר פוגעים בנו, במזון שלנו, בקרקע, בצמחים, במי התהום ובבעלי החיים. חומרי הדברה רעילים מצריכים שימוש מקצועי בלבד, כיוון ששימוש במינון לא נכון או שימוש בחומרים שאינם מאושרים, עלול לגרום לנזק רב הן למדביר והן לאנשים הנמצאים בסביבת האזור שהודבר. בתוך כך, עקב מסוכנות חומרי הדברה ופגיעתם בבני אדם ובאיכות הסביבה, החלו לעשות שימוש בשנים האחרונות בחומרי הדברה ירוקה. כיום, יותר ויותר מדבירים למדו את נושא הדברה ירוקה ומבצעים הדברה ירוקה מקצועית בבתים, במפעלים, במסעדות, בבתי עסק והיכן שהם נדרשים. המשרד לאיכות הסביבה נוהג מפעם לפעם לערוך השתלמויות למדבירים מוסמכים מטעמו, בנושא הדברה ירוקה ופיתוח חידושים בתחום. חשוב מאוד כאשר מזמינים מדביר לשם ביצוע הדברה ירוקה, לבדוק האם יש לו רישיון לעסוק כמדביר והאם החומרים איתם הוא משתמש לשם הדברה ירוקה מאושרים על ידי המשרד לאיכות הסביבה.

חומרי הדברה ירוקה?

כאמור, הדברה ירוקה מתבצעת על ידי שימוש בחומרים טבעיים שרעילותם נמוכה מאוד ואינה מהווה פגיעה ביונקים ובסביבה. הדברה ירוקה יכולה לכלול גם שימוש ממש אפסי בחומרים כימיים או בכלל לא, רק על מנת להתאים את ההדברה לסוג המזיק. חומרי הדברה ירוקה טבעיים מתפרקים במהרה, לכן גם אם נעשה שימוש מועט בחומרי הדברה כימיים במהלך הדברה ירוקה, הם יתפרקו במהרה ולא ייווצר מצב של הצטברות רעלים והתפרקות איטית, הגורמת נזק גם לאדם וגם לסביבה. חומרי הדברה ירוקה מיוצרים מתמציות צמחים הנחשבות רעילות ויעילות בהדברת חרקים, כמו פירטרינים, המשפיעים על מערכת העצבים של החרקים ומביאים למותם. חומרים אלה מתפרקים במהירות ואינם גורמים להרעלת הסביבה. בנוסף, הדברה ירוקה משתמשת במלכודות המכילות הורמונים הנקראים פרומונים, שהם ההורמונים האחראים על משיכה בין בעלי חיים ועוזרים להם לזהות בעלי חיים מאותו זן שלהם. מלכודות עם פרומונים ימשכו את החרקים וילכדו אותם.

סוגים שונים של הדברה ירוקה

כאמור, הדברה ירוקה נעשית ל ידי שימוש בחומרים בעלי רעילות נמוכה, ובכך מצמצמת לאפס את הנזק הנגרם לבני האדם ולסביבה. ישנם דרכים נוספות להדברה או מניעה שאינן מהוות פגיעה באדם ובסביבה, ולכן הן שייכות לתחום הדברה ירוקה: הרחקת יונים על ידי הצבת דוקרנים, רשתות, חוטי תיל, דחלילים, גלי קול וכדומה. שימוש במלכודות. טיפול בתולעי עץ על ידי איוד בגז. באופן עקרוני, יותר ויותר מדבירים מקצועיים מעדיפים להשתמש בחומרי הדברה ירוקה על פני חומרים כימיים. לכל מדביר הדרך המועדפת עליו והיעילה ביותר בעיניו. כל שיטות הדברה ירוקה שהוזכרו כאן נמצאו יעילות בתחום הדברת חרקים ומזיקים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here