הדברה ירוקה – לא מזיק…!

0
1626

הדברה ירוקה היא שם כללי להדברת מזיקים תוך צמצום הנזקים הסביבתיים שהיא גורמת למוצרי המזון, ולשטחים עליהם היא מנסה להגן . בעת ביצוע הדברה ירוקה , נעשה שימוש בחומרים בעלי רמות רעילות נמוכות, שאינם מזיקים לבני האדם ולבעלי החיים, המתפרקים במהירות ואינם מזהמים את הסביבה ואת מי התהום.

הדברה ירוקה מתאימה להרחקת כל סוגי המזיקים, אם במפעלים של תעשיית המזון, בשדות ובשטחי גידול של פירות וירקות, ומתאימה ביותר גם לשימוש בבית – להרחקת נמלים, תיקנים, קרציות, ושאר אורחים שאינם רצויים.

מדוע הדברה ירוקה  ?

בשנים האחרונות התחוור, כי שימוש בחומרי הדברה כימיים פוגע במוצרי המזון עליהם התכוונו להגן – החומרים הכימיים חודרים לירקות ולפירות ונאכלים על ידי בני האדם, מחלחלים למי התהום ומרעילים אותם, וכמו כן מפרים את האיזון הטבעי. בעצם השימוש בחומרים כימיים נפגעו מינים שלמים – חלקם נכחדו וחלקם התחסנו, כך שחומרי ההדברה כבר אינם אפקטיביים למולם.

אם פעם נחשבה ההדברה הירוקה ל"נחמדה ועדינה מדי", הרי שכיום לא כך המצב – הדברה ירוקה נחשבת יעילה מאוד, אפילו יעילה יותר מהדברה בעזרת חומרים כימיים, זאת בזכות ההתמחות בתחום, רכישת הידע, ושכלול החומרים המשמשים את המדביר.

עקרונות היסוד של הדברה ירוקה

  1. שימוש בחומרים ייעודיים – במהלך הדברה ירוקה מזוהה סוג המזיקים אותם רוצים להדביר, ונעשה שימוש בחומר הספציפי להם. בכך נמנע השימוש בחומרי הדברה כלליים הגורמים לנזק סביבתי רב.
  2. כמה שפחות יותר טוב – הדברה ירוקה עושה שימוש בכמויות המינימליות הדרושות לסילוק המזיקים, זאת בניגוד להדברה שאינה ירוקה, המאמינה שבכדי לסלק מזיקים בצורה מהירה, יש להשתמש בחומר רב ככל האפשר, ובכך גורמת נזק עודף ומשמעותי.
  3. שימוש בחומרי הדברה מתפרקים – הדברה ירוקה כוללת שימוש בחומרים רעילים, אולם מתפרקים ונעלמים במהירות, בכדי שלא יספגו במוצרי מזון, באדמה ובמים.
  4. החומרים בהם נעשה שימוש בעת הדברה ירוקה אינם בעלי ריח רע, האופייני לחומרי ההדברה הכימיים. הדברה ירוקה אינה מסכנת ילדים, בעלי חיים או נשים בהריון, ואין צורך לאטום את איזור ההדברה עד להתפוגגות החומר. היות וחומרי הדברה הירוקה מתפוגגים במהירות, ניתן לחזור לאיזור ההדברה זמן קצר לאחר סיומה.
  5. מטרתה של הדברה ירוקה היא להגיע למצב בו היא אינה נדרשת – מניעת הצורך בהדברה באמצעות שמירה על ניקיון בבית, במפעל ובסביבת המזון – אטימת מיכלים, ייבוש מים עומדים, סילוק מפגעים, כיסוי אשפה גלויה, שימוש ברשתות כנגד מזיקים, במלכודות ובמתקני הפחדה .
  6. הדברה ירוקה כוללת פיתוח גנטי של צמחים, העמידים בפני מזיקים, כך שאין צורך להדבירם כלל.
  7. הדברה ביולוגית – הדברה ביולוגית נלחמת במזיקים באמצעות אויביהם הטבעיים. הדברה ביולוגית מצויה כיום בשימוש רחב, והיא בעלת יתרונות רבים, היות ובמהלכה לא נעשה כל שימוש בחומרים רעילים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here